Co jeść w pracy, jeśli spędzasz czas za biurkiem

Miniatura   artykul co je%c5%9b%c4%87 w pracy

Bardzo trudno jest zaakceptować dorosłemu, pracującemu człowiekowi fakt, że powinien jeść przynajmniej 5 razy dziennie. Jesteśmy przyzwyczajeni do trzech sporych posiłków, zapominamy o drugim śniadaniu, czy podwieczorku. Oczywiście, wszystkie 5 posiłków trzeba dobrze zaplanować, by każdy nie był tak potężny, jak obiad, bo to by się mogło źle skończyć – i dla naszego zdrowia, samopoczucia i wydajności w pracy.

 

Praca pracy nierówna

Trzeba bardzo mocno zweryfikować swoje zapotrzebowanie na kalorie pod kątem typu wykonywanej pracy i trybu życia. Ktoś, kto ciężko pracuje fizycznie musi jeść inaczej, więcej, bardziej kalorycznie, niż osoba pracująca w biurze, która ma niewiele ruchu przez cały dzień. Ten tekst poświęcimy problemowi posiłków osób, które spędzają w biurze 6-8 godzin dziennie.

 

Jedz niedużo, a regularnie

Wszyscy specjaliści z zakresu żywienia i diety zakładają, że w przypadku pracy biurowej trzeba ustalić regularny tryb przerw na posiłki co 3-4 godziny. Jeśli zjesz śniadanie o godzinie 7 rano, następny posiłek – jogurt, owoc, sałatka – powinien przypaść w okolicy 10-11-tej. Jeśli nic nie zjesz do 12-14-tej, drastycznie spadnie Ci poziom cukru (i nie ma znaczenia, że nie masz cukrzycy), możesz spodziewać się podenerwowania, znużenia, nadmiernej potliwości, braku koncentracji, bolącego żołądka, czy zawrotów głowy lub migreny.

Nie zastępuj posiłku hektolitrami kawy. Ona, owszem, da poczucie energii, wypełni żołądek, ale po godzinie, czy półtorej doprowadzisz swoje ciśnienie w niebezpieczne obszary, a głodu nie zaspokoisz.

 

Nie zaśmiecaj żołądka

Nie chomikuj w szufladzie biurka słodyczy, batonów, cukierków, burgerów, czekolady, napojów gazowanych, dań na wynos, zup w proszku. To wszystko nie jest prawdziwym jedzeniem, a jedynie zaśmiecającym organizm substytutem.

 

 

Jedz mądrze i zdrowo

Jeśli w pobliżu nie masz baru sałatkowego, czy kanapkowego, jesteś skazany na własną inwencję. Omijaj łukiem bufetowe pączki, donut’y, kołaczyki, czy maszynę z przekąskami. Jeśli nie chcesz skończyć za kilka lat z nadwagą, sylwetką, której nie będziesz akceptować, musisz zmienić nawyki żywieniowe. Po czasie nowa dieta zacznie sprawiać Ci przyjemność, choć na początku może być trudno.

Dlaczego mówimy ciągle o zdrowym jedzeniu? Bo to antidotum na stres, bycie ocenianym, pracę pod presją, często wyczerpujące kontakty z klientami, czy współpracownikami. Co specyficzne, słodycze i inne słodkości pozornie rozładują emocje, ale za moment wprawią w jeszcze większy „dół” – tak działa cukier. Wszystkie zdrowe przekąski dodadzą Ci energii, też psychicznej, pozwolą skoncentrować się na pracy, lepiej ułożyć plan dnia. Zdrowe, zróżnicowane jedzenie, przynoszone z domu, czy kupowane w zaufanym sklepie lub barze, obniży Twój poziom agresji.

 

Co należy jeść i pić w pracy?

Idealnie byłoby przekąsić surówki, sałatki, owoce, dobre, świeże kanapki z dużą ilością warzyw, pełnoziarniste pieczywo, bio-batony ze zbóż z dodatkami suszonych owoców. Jeśli masz możliwość, przynieś ze sobą do pracy ugotowaną w domu zupę. Unikaj jak ognia zalewanych, ekspresowych zup, czy dań.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz słodyczy, sięgnij po suszone morele, daktyle, czy rodzynki. Doskonałym pomysłem jest przegryzanie orzechów, czy nasion słonecznika (łuskanego, rzecz jasna).

I pij wodę zamiast kawy i herbaty, które podnoszą ciśnienie i w wielu wypadkach niekorzystnie wpływają na żołądek z racji wysokiej zawartości taniny i teobrominy. Oczywiście, wielu stwierdzi, że to bzdura, że tylko kawa, czy parzona 15 minut herbata trzymają ich na nogach. Ale, jeśli chcą po latach pokutować, ich problem.

 

Krystian Wawrzyczek, specjalista z zakresu żywienia, technik i technologii kulinarnych

www.prestizowakuchnia.pl

www.smakprostoty.pl

Zdjęcia: DepositPhotos

 

Pin it button

Artykuły powiązane

Uwaga rodzice dzieci kochaja fast foody   miniatura chimmo

Dzieci kochają fast food

Dzieci są genialnymi klientami wszelkiego typu restauracji fast food. Sprawdźmy, co grozi w przyszłości miłośnikom burgerów, frytek i słodkich napojów.
Miniatura

Czy rodzic ma wpływ na zdrowe żywienie swojego dziecka?

Każdy rodzic może nauczyć swoje dziecko zdrowego odżywiania się. Okazuje się jednak, że proces nie jest taki prosty. Przeszkadza w tym skutecznie świat i rówieśnicy pociechy.
Dlaczego w %c5%9bwi%c4%99ta jemy wi%c4%99cej   chimmo   miniatura

Dlaczego jemy więcej niż trzeba (nie tylko w święta)?

Wielu z nas ciągle zdumiewa się świątecznym obżarstwem, któremu, chcąc nie chcąc, ulega. Okazuje się jednak, że - generalnie - jemy więcej, niż trzeba. Co jest tego przyczyną?
Mniatura   artyku%c5%82   cukier w diecie starszego dziecka   portal chimmo

Eliminuj nadmiar cukru z diety dziecka

Choć cukier można spotkać w niemal każdym produkcie spożywczym, gotowej potrawie, sokach, sosach itp., da się jednak zmniejszyć jego ilość i zastąpić go zdrowymi cukrami.
Zim%c4%85 jemy wi%c4%99cej   chimmo miniatura

Zimą jemy więcej - czy trzeba coś na to poradzić?

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że zimą mamy większy apetyt, jemy częściej, bardziej tłusto i zdecydowanie więcej, niż trzeba. Czy to problem? Czy musimy coś z tym zrobić?
Miniatura   artyku%c5%82   cukier w diecie ma%c5%82ego dziecka

Cukier w diecie dziecka - o czym powinien myśleć rodzic

Problem odpowiedniej diety dziecka musi również obejmować kwestię zapotrzebowania na cukier. Można, niestety, bardzo szybko uzależnić pociechę od cukru. Jak sobie z tym radzić?
}